Hälsoåret

Höstrutinerna

Mitt hälsoår tickar på. I sommar har mitt fokus legat på att springa, jag har sprungit ungefär tre gånger i veckan och för någon vecka sedan lunkade jag mig runt en mil. Det trodde jag aldrig i min vildaste fantasi i vintras när jag mest hade ont i kroppen och kände mig gammal. Så, mina små hälsoförbättringar ger verkligen resultat och jag blir så peppad på att fortsätta mitt hälsoår in i hösten. Jag ska inte börja tjata om höst riktigt ännu, än finns det några sommarveckor med tid för bad, sol, grill och barn som tassar runt alldeles för länge på kvällarna.

Men i höst ska jag kämpa på med tre nya förändringar för att fortsätta hälsoåret. Jag har klurat och landat i att dessa förändringar ska se:

– Skärmfri tid efter 22.00! Jag sitter ofta uppe och ugglar med bloggen, slöscrollar instagram, chattar med en kompis på messenger eller pysslar med lilla företaget. Men nu ska jag försöka lägga bort skärmarna 22.00 till förmån för bokläsning, nedvarvning och att bara vara. Det kommer att bli så otroligt svårt men jag ska i alla fall ge det en månad och se skillnaden.

– Minska läsken! Jag trodde aldrig att jag skulle behöva skriva det här men senaste två åren har mer och mer läsk smugit sig in i vår vardag. Tandläkaren skällde till och med på mig senast jag var dit. Nu ska jag bara dricka på helgerna, jag lovar!

– Fortsätta med min löpning. Jag är så glad att jag kan springa, det vill jag fortsätta med in i hösten. Ibland springer jag långt, ibland kort, ibland stannar jag, ibland går jag. Allt är okey, bara det blir av.

– Jag ska prioritera sömn! Något jag inte prioriterat på… år? Jag ugglar alltid alldeles för länge, är rädd att missa livet om jag lägger mig för tidigt. Men nu är tiden här för att lära mig lägga mig i tid, lära mig ta en tupplur och samla några extra timmar.

Har du några höstrutiner du vill anamma i år?

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *